DSC_5527.JPG

Luistercijfers

“People said the Serial and S-Town podcasts broke all records in podcasting. But really, what records? The market is so new and no one has figured out the best way to measure listening. There is no box office for podcasting.”

- Joakim Johansson, Sveriges Radio -

Er is al veel inkt gevloeid over podcasting en de populariteit ervan.

Uit het ‘Digital News Report 2018’, een samenwerking tussen Reuters en Oxford University, blijkt dat 20% van de ondervraagde Belgen het afgelopen jaar naar een podcast luisterde. Het gemiddelde van de 22 onderzochte landen  is 34%. Volgens een studie de voorbije zomer van de VRT bij 1458 Vlamingen, luisterde 14% ooit naar een podcast.

In december 2017 toonden analyses van iTunes aan dat de meeste podcasts voor minstens 90% van de duur beluisterd worden, wat de aanname van een kleine aandachtsspanne bij jonge mensen onderuithaalt. Dat blijkt ook uit onze eigen enquête: mensen die podcasts luisteren zijn toegewijde luisteraars. Het medium mag dan in Vlaanderen nog klein zijn in vergelijking met het buitenland, de luisteraars blijven trouw aan hun podcastkanaal. Ze luisteren bijna alle afleveringen, van begin tot einde, thuis en onderweg. Uit onze enquête blijkt ook dat auditieve esthetiek, inhoud en de hand van de maker primeren op de luistersetting, context en klankkwaliteit. Kortom, de luisteraar wil een goed en kwaliteitsvol gemaakt product.

We wilden ook te weten komen hoeveel mensen er nu naar podcasts luisteren. In de zoektocht naar het antwoord op die vraag stelden we vast dat er nog geen algemene manier is om luistercijfers correct te berekenen. Er zijn enkele redenen voor.

We geven een korte samenvatting van het onderzoek “iab. Tech Lab - IAB Podcast Measurement Technical Guidelines” uit 2017. Heel concreet gesteld is er een gebrek aan data. Wat er nu geanalyseerd wordt als luistercijfers, is de info van de kant van de distributeur, de data op de server van de verdeler. Alleen: dat is niet alle data. Er is een gebrek aan kennis over de kant van de ontvanger, de luisteraar.

Een voorbeeld: stel dat je geabonneerd bent op de podcast ‘Love + Radio’, wil dat zeggen dat je smartphone automatisch elke nieuwe aflevering downloadt. In luistercijfers wordt het opgenomen alsof je elke aflevering hebt beluisterd, omdat elke aflevering gedownload is. In realiteit beluisteren mensen niet elke aflevering van elke podcast op hun smartphone. Als je online naar iets luistert en je drukt even op pauze wordt dat bovendien als twee downloads geteld. Als je online naar iets luistert, levert dat meerdere downloads op, ook wel progressive downloads genoemd. Denk aan het grijze balkje dat telkens wat vooruitloopt als je naar Youtube kijkt. Dat zijn allemaal downloads die misleidend kunnen zijn als je geen correcte analyse doet van de server logs, zoals de grootte van de downloads en IP-adressen controleren.

Het volledige onderzoek vind je hier.